



Σήμερα, Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025, τα παιδιά της Ε΄ και της ΣΤ΄ τάξης επισκέφθηκαν το νέο κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης και ταξίδεψαν στην ιστορία της νεοελληνικής τέχνης από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα, μέσα από έργα, σχολές και ιστορίες δημιουργών.
Το πρώτο έργο που είδαμε, στην κεντρική είσοδο της Πινακοθήκης, ήταν η «Λαϊκή Αγορά» του Παναγιώτη Τέτση. Ένα συμβολικό τρίπτυχο με συνολικό μήκος μεγαλύτερο από 15 μέτρα, που δηλώνει ότι, όπως μια λαϊκή αγορά είναι ανοιχτή σε όλους, έτσι και η Εθνική Πινακοθήκη είναι ένα μουσείο ανοιχτό σε όλο τον κόσμο!




Επόμενος σταθμός στην εξέλιξη της ελληνικής ζωγραφικής ήταν τα έργα του Γ. Ιακωβίδη που εκπροσωπούν τη λεγομένη Σχολή του Μονάχου, καθώς και τα έργα του Θεόδωρου Βρυζάκη του κορυφαίου Έλληνα ζωγράφου του 19ου αιώνα και του θεμελιωτή του ελληνικού κλάδου της «Σχολής του Μονάχου»: «Η Έξοδος του Μεσολογγίου» και «Υπέρ πατρίδος το παν».




Επόμενα έργα ήταν του Κωνσταντίνου Βολανάκη ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα που θεωρείται ο «πατέρας της ελληνικής θαλασσογραφίας».




Μια στάση στην τοιχογραφία με την οποία ο καλλιτέχνης Φώτης Κόντογλου διακόσμησε το σπίτι του το 1932 και «Η ωραία Αδριάνα των Αθηνών» του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ ήταν τα επόμενα έργα, αφιερωμένα στη γενιά του ’30, εξαιρετικά δείγματα δουλειάς που φέρουν το φως και τις μνήμες της πατρίδας μας.




Είδαμε το εμβληματικό έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη, «Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου», που ταυτίζει την αποθέωση του Αθανασίου Διάκου με την Ανάσταση του Χριστού και κατόπιν παρατηρήσαμε και αναλύσαμε το χαρακτηριστικό έργο η «Κοπέλα στο παράθυρο» του Γεωργίου Άβλιχου, εκπρόσωπου της επτανησιακής τέχνης του 19ου αιώνα, που ασχολήθηκε κατά κύριο λόγο με την προσωπογραφία αλλά και με την ηθογραφία και τη νεκρή φύση.




Ο Νίκος Εγγονόπουλος ένας από τους συνεπέστερους εκπροσώπους του Υπερρεαλισμού στην Ελλάδα: «Ποιητής και μούσα» και «Δήλος».




Ανεβαίνοντας στον τρίτο όροφο της Εθνικής Πινακοθήκης, το ταξίδι στην ελληνική τέχνη ολοκληρώθηκε με νέα ρεύματα και μορφές τέχνης, όπως το έργο του Γιάννη Γαΐτη, ενός από τους εκπροσώπους της Ποπ-αρτ στην Ελλάδα. Σήμα κατατεθέν της τέχνης του, οι χαρακτηριστικές φιγούρες με μαύρα μαλλιά, μπλε καπέλα, ριγέ ή καρό κοστούμια και σανιδόμορφα κορμιά με τα χέρια κολλημένα στο σώμα.




Τελευταίο έργο, «Οι καβαλάρηδες της φωτιάς» του Αλέκου Φασιανού, με το χαρακτηριστικό ύφος. Τα παιδιά μας χάρηκαν μια εξαιρετική ξενάγηση, σε όλους τους χώρους της Πινακοθήκης, σε ένα μαγικό, εικαστικό ταξίδι!